Ioan F. Pop isi lanseaza cartile la Zalau

Zalauanii sunt asteptati, in aceasta saptamana, la o dubla lansare de carte a scriitorului Ioan F. Pop. Volumele “Poemele absentei” (aparut la Editura Dacia XXI in 2011) si “Taceri de la margine” (care cuprinde studii si eseuri) vor fi prezentate la Sala de Lectura a Bibliotecii Judetene Salaj, joi, de la ora 17.00. Evenimentul este organizat de Centrul de Cultura si Arta al Judetului Salaj si Biblioteca Judeteana „Ionita Scipione Badescu” Salaj, sub egida Consiliului Judetean Salaj.

Scriitorul Ioan F. Pop s-a nascut in 4 ianuarie 1959, in Valcau de Sus. A fost elev al scolii primare din satul Fizes, comuna Sig, iar liceul l-a absolvit inOradea. Este licentiat in Teologie-istorie, la Universitatea „Babes-Bolyai”, dinCluj-Napoca, a obtinut diploma de masterat in cadrul aceleiasi universitati si este doctor in filozofie al universitatii clujene. A fost redactor la Gazeta de Vest, redactor (fondator) la Noua Gazeta de Vest, referent cultural la Cercul Militar, iar in prezent este muzeograf la Muzeul Memorial „Iosif Vulcan”, fiind, pentru o vreme, si cadru universitar la Universitatea din Oradea. Este secretar de redactie al revistei Vestitorul. Dintre cartile publicate amintim: Pedale de hartie (poeme), Ed.Dacia,Cluj-Napoca, 1994; Poeme de sedus realitatea, Ed.Dacia, 2000 (carte sponsorizata de Ministerul Culturii), Sfantul Augustin-morfologia unei paradigme (teza de doctorat in filosofie), Ed.Dacia, 2009; Jurnal aproape inchipuit, Ed.Dacia, 2009, Poemele poemului nescris, Ed. Dacia XXI, 2010. A publicat poeme, texte literare, studii si eseuri in cele mai importante reviste dintarasi figureaza in mai multe antologii de poezie. Scriitorul salajean Ioan F. Pop este membru al Uniunii Scriitorilor dinRomania.

Criticii literari dinRomaniaau apreciat lumea aparte din universul literar din poeziile lui Ioan F. Pop .

“In aparenta, poezia lui Ioan F. Pop nu se refuza intelesului. In ea gasim un gen ciudat de descriere fenomenologica a golului, generator de anxietati, a miscarii sunetului abia perceptibil printr-un spatiu inchis, privit sau auzit de cineva, capabil sa perceapa semnele infinitezimale ale unui existent, aproape incremenit, dar in curs de facere. Ca si S. Beckett, Ioan F. Pop alcatuieste intr-o maniera proprie un fel de texte pentru nimic. In Versurile lui Ioan F. Pop relatia dintre eurile multiple ale autorului-investitor de sensuri-si lume pare inversata. In universul sau literar, obiectele, lucrurile in general, trebuie sa fie acelea care incita gandirea sau vorbirea la auzirea semnificatiilor. Dar acestea refuza sa se numeasca sau dau despre ele doar informatii vagi, lasand realul vacant de sensuri sau vag locuit de fiinta. Rezultatul este cunoasterea zero. Trebuie sa recunoastem ca nimeni in literatura romana n-a abordat cu atata originalitate ontologia poeziei cu semnificatia zero”, a sustinut Romul Munteanu, intr-o lucrare publicata in revista Luceafarul.

“Ardeleneste, fara ironii si fara falsa pudoare, fara sentimentul desertaciunii, poetul isi construieste masca unui damnat. Desi nu e teribilist, fugind de gratuitatea experimentala, el se apropie, totusi, cu pasi siguri si in cunostinta de cauza de inocenta suprarealistilor, coborand ca in transa intr-un spatiu halucinant, ireal si dezordonat pe care vrea sa-l faca semnul unei crize ontologice, marturia unei damnari”, a publicat Mircea A. Diaconu, in paginile revistei Bucovina literara, in numarul 12 din anul 1997.

Recomandari

Alte Articole