Fara rovinieta pe drumurile Salajului!

Conducatorii auto care nu au achitat taxa de utilizare a drumurilor nationale, respectiv rovinieta, pot circula nestingheriti pe drumurile judetului Salaj. Incepand cu 4 decembrie, atributiile de control al traficului rutier desfasurate de inspectorii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, printre care si activitatile pe linia verificarii rovinietei, au ajuns in subordinea unei noi institutii din cadrul Ministerului Transportului. Aceasta noua structura este in curs de organizare, astfel incat drumurile publice au ramas, pentru moment, fara inspectori in trafic.

Trasportatorii rutieri vor fi controlati de o noua institutie care va actiona pe drumurile tarii, dupa ce trei dintre institutiile de control trafic au fost comasate intr-un nou organism. Inspectoratul de Stat privind Controlul in Transporturile Rutiere (ISCTR), institutie publica cu personalitate juridica aflata in subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, a preluat, incepand cu 4 decembrie, atributiile de control de la Autoritatea Rutiera Romana, Registrul Auto Roman si Compania de Drumuri Nationale. Printre atributiile remise noii structuri se numara si controalele pentru verificarea conducatorilor auto daca au achitat sau nu taxa de utilizare a drumurilor nationale, respectiv rovinieta.

Purtatorul de cuvant al Ministerului Transporturilor, Laura Gafencu, ne-a declarat, vineri, ca nu s-a stabilit cand anume vor demara activitatile de inspectie si control privind respectarea reglementarilor interne si internationale in vigoare aferente domeniului transporturilor rutiere. “Noua structura in cadrul ministerului este in organizare. Pana la aceasta data au avut loc concursurile pentru ocuparea posturilor vacante de inspector si ale posturilor contractuale in cadrul ISCTR. In urmatoarea perioada se va proceda la finalizarea tuturor procedurilor de infiintare a institutiei la nivel national si teritorial”, ne-a declarat Laura Gafencu.

Singura atributie de inspectie a traficului rutier ramasa in subordinea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania este controlul desfasurat de companie in punctele de trecere a frontierei.

Intreruperea controalelor in trafic incepand cu prima saptamana a lunii in curs a fost confirmata de seful Sectiei de Drumuri Nationale Salaj, Mircea Crisan. “Toate activitatile de inspectie si control desfasurate in trafic au fost preluate de noua structura in cadrul ministerului. Cel mai probabil, la aceasta structura cu activitati pe linie de transport rutier vor fi detasati, prin concurs, inspectorii de trafic care au activat in cadrul celor trei institutii comasate. Posibil ca verificarile pe drumurile publice sa fie reluate doar din luna ianuarie a anului viitor”, ne-a comunicat Mircea Crisan.

Prin urmare, soferii care nu au achitat taxa de utilizare a drumurilor nationale pot fi sanctionati contraventional doar daca sunt opriti in trafic de organele de politie ori daca sunt depistati de aparatele fixe pentru citirea rovinietei, ramase functionale la nivel national.

In judetul Salaj nu exista camere fixe pentru citirea rovinietei electronice. Potrivit sefului Sectiei de Drumuri Nationale Salaj, in curand urmeaza a fi alocate judetului nostru doua aparate fixe pentru citirea rovinietei electronice. Unul dintre aparate va fi amplasat in localitatea Romanasi, celalalt urmand a fi montat, cel mai probabil, la nivelul comunei Ileanda.

De la inceputul anului si pana in 4 decembrie, inspectorii de trafic din cadrul Sectiei de Drumuri Nationale Salaj au intocmit 143 de procese verbale conducatorilor auto care nu aveau achitata rovinieta, valoarea amenzilor insumand 174.500 de lei. Conform legislatiei actuale, soferii prinsi fara rovinieta valabila risca o amenda cuprinsa intre 250 si 500 de lei. Achitata in termen de 48 de ore de la intocmirea procesului verbal, contravenientul poate plati jumatate din amenda minima, respectiv 125 de lei, cat este valoarea rovinietei pe un an. Sanctiunile pentru lipsa rovinetei sunt cu mult mai mari in cazul vehiculelor de mare tonaj, aceastea putand ajunge pana la 4.500 de lei.

Pe langa sanctiunile contraventionale, conducatorii auto prinsi fara rovinieta trebuie sa achite si tarifele catre Compania Nationala de Drumuri, cuprinse intre 28 de euro pentru autoturisme si pana la 1.210 de euro pentru vehiculele cu masa mai mare de 12 tone si patru axe. Potrivit reprezentantilor institutiei, in cursul acestui an, pe langa amenzile contraventionale au fost aplicate soferilor tarife de despagubire care se ridica la suma de 127.667 de lei.

Pe de alta parte, cei care circula fara rovinieta pe drumurile nationale se pot alege cu procese verbale scrise de politistii rutieri. Potrivit purtatorului de cuvant al Inspectoratului de Politie Judetean Salaj, Tincuta Dumuta, in primele zece luni ale anului in curs au fost aplicate 33 de sanctiuni contraventionale conducatorilor auto care nu aveau achitata taxa pentru utilizarea drumurilor nationale. Valoarea sanctiunilor a fost de 17.500 de lei.

Pretul rovinietelor difera in functie de perioada pentru care sunt achizitionate. Pentru o saptamana, proprietarul masinii trebuie sa achite trei euro, pentru o luna proprietarul trebuie sa scoata din buzunare sapte euro, in timp ce pentru 90 de zile taxa este de 13 euro. Cea mai rentabila este rovinieta pe intreg anul, care costa aproximativ 125 de lei, mai precis 28 de euro.

Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier are in structura sa organizatorica opt inspectorate teritoriale, fara personalitate juridica, conduse de cate un inspector sef teritorial. Institutia este organism tehnic specializat desemnat sa efectueze inspectia si controlul respectarii reglementarilor interne si internationale in vigoare aferente domeniului transporturilor rutiere, a activitatilor conexe transportului rutier si a activitatii de pregatire a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere. Controalele vor viza si conditiile de siguranta a transporturilor rutiere si de protectie a mediului, starea tehnica a vehiculelor rutiere, masele si dimensiunile maxime admise pe drumurile publice si masele totale maxime autorizate, dar si tariful de utilizare si tariful de trecere pe reteaua de drumuri nationale din tara. In organizarea si luarea deciziilor, noua structura este independenta fata de orice organism de siguranta rutiera, administrator de infrastructura rutiera, operator de transport rutier, precum si fata de orice parte ale carei interese ar putea intra in conflict cu sarcinile incredintate. Infiintarea ISCTR a fost decisa prin Ordonanta de Guvern nr. 26/2.09.2011, Regulamentul de organizare si functionare fiind aprobat in 2 noiembrie.

Recomandari

Alte Articole