Salariatii salajeni nu se inghesuie sa-si reclame patronii la Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM). De la inceputul acestui an si pana in prezent, au fost inregistrate doar 50 de sesizari scrise din partea salariatilor impotriva angajatorilor, cu aproape 40 la suta mai putine fata de aceeasi perioada de anul trecut. Cel mai probabil, de teama ca vor fi dati afara de la locul de munca, acestia indura in continuare conditiile impuse de patron, chiar daca acestea nu sunt corecte si chiar daca toate reclamatiilor lor beneficiaza de confidentialitate.
Un numar de 50 de sesizari scrise din partea salariatilor a fost inregistrat la ITM Salaj, de la inceputul anului si pana in prezent, cu privire la unele probleme pe care le intampina la societatile la care lucreaza.
Potrivit purtatorului de cuvant al inspectoratului, Mariana Pop, majoritatea reclamatiilor fac referire la munca fara forme legale de angajare si neplata drepturilor salariale. „Alte nemultumiri sunt neplata orelor suplimentare sau a sporului pentru orele de noapte, necomunicarea deciziei de incetare a activitatii cu salariatul, precum si nerespectarea prevederilor Legii nr.156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate. Toate neregulile sesizate se verifica printr-un control efectuat de catre inspectorii de munca la societatile reclamate si, dupa caz, se aplica sanctiuni contraventionale si se dispun masuri de remediere a deficientelor. Ulterior, se formuleaza raspuns petentului cu rezultatele controlului”, ne-a comunicat Mariana Pop. Potrivit sursei citate, pana la aceasta data s-a raspuns unui numar de 50 de sesizari.
Cel mai important aspect pe care ar trebui sa-l cunoasca angajatii este ca reclamatiile lor beneficiaza de confidentialitate. „Numele persoanei care depune sesizarea nu va fi facut cunoscut angajatorului. Cu atat mai mult, inspectorii de control nu vor prezenta patronului obiectul controlului. Se pastreaza confidentialitatea in cazul reclamatiilor”, a declarat purtatorul de cuvant al ITM Salaj.
Domeniile de activitate ale firmelor impotriva carora s-au inregistrat reclamatii sunt diverse: transport, selectie si plasare forta de munca in strainatate, confectii, comert, constructii etc.
Numarul reclamatiilor este insa mult mai ridicat, fiind primite si sesizari nesemnate de salariati. Potrivit sursei mentionate anterior, in perioada analizata au fost primite 67 de sesizari telefonice sau pe e-mail-ul institutiei. Cu toate acestea, tot mai putini salariati se incumeta sa-si reclame angajatorul. Numarul plangerilor este in scadere cu aproape 40 la suta fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand s-a inregistrat un numar de 80 sesizari scrise.