Ca situatia CFR Calatori nu este una grozava, o stim cu totii, la fel cum stim ca intarzierile, frigul din vagoane si lipsa curateniei sunt la ordinea zilei. Dar ce este prea mult este prea mult si o astfel de stare de fapt strigatoare la cer a fost descoperita de prefectul Salajului in localitatea Nusfalau, unde cladirea garii este gata sa se prabuseasca in orice moment. Mai tineti minte versurile cantecului lui Gabriel Dorobantu „Mai vino iar in gara noastra mica/Priveste-ma sa vezi cat mi-e de frica”? Se potrivesc de minune statiei CFR Nusfalau, unde chiar te cuprinde teama cand vezi peretii scorojiti, tencuiala cazuta pe suprafete mari, incaperile distruse si tavanul care abia mai este sustinut de doua, trei grinzi putrezite. Colac peste pupaza, desi vrea sa indrepte lucrurile, prefectul Alexandru Vegh nu are acces la informatii cu privire la administratorul imobilului pe motiv ca – desi e reprezentantul direct al Guvernului in teritoriu – este doar „o terta parte” in intreaga poveste.
Starea deplorabila in care se afla statia CFR Nusfalau a fost adusa la cunostinta prefectului Salajului, Alexandru Vegh, printr-o sesizare scrisa primita de la cetateni, astfel ca prefectul a decis sa faca o vizita la imobilul cu pricina. Ce a gasit in locul in care trebuie sa fie o gara este greu de imaginat: cladirea se afla intr-o avansata stare de degradare, peretii au tencuiala cazuta, iar acoperisul este distrus atat de tare incat ploaia patrunde in interior cu usurinta. Incaperile nu sunt nici ele cu nimic mai bune: mizeria care acopera podeaua, resturile de material lemnos si moloz, ferestrele sparte si zidurile scorojite dau senzatia unei adevarate cladiri de ghetou. „Asa ceva nu este permis, acea cladire este un pericol public”, a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, prefectul Alexandru Vegh.
Pentru a remedia situatia si a reda cladirii garii o stare decenta, prefectul a facut demersuri pentru a afla in administrarea cui se afla imobilul, cu alte cuvinte pentru a afla cine se face responsabil de intretinerea constructiei. Raspunsul primit nu doar ca nu a lamurit problema, ba din contra: il trateaza pe prefectul Salajului ca fiind terta parte in poveste si nu ca parte directa, asta desi prefectul este reprezentantul Guvernului in teritoriu, Guvern din care face parte si Ministerul Transporturilor, cu toate companiile aferente. „Am trimis o adresa scrisa catre Ministerul Transporturilor, solicitand aceste informatii, dar raspunsul pe care l-am primit este jenant si arata lipsa de respect fata de Institutia Prefectului. Ori cineva are interesul sa ascunda adevarul? Ni s-a comunicat ca nu putem avea acces la aceste informatii intrucat suntem terta parte in intreaga situatie. Imi pun intrebarea sincera: Oare cate astfel de gari mai sunt in Salaj?”, a declarat Alexandru Vegh.
De fapt, potrivit raspunsului oficial primit de Prefectura Salaj, semnat de directorul adjunct tehnic al Companiei Nationale de Cai Ferate, Ioan Pintea, referitor la „sectia de circulatie neinteroperabila Sacuieni – Abrami – Sarmasag” se arata urmatoarele: „CNCF «CFR» nu concesioneaza infrastructura feroviara; sectia de circulatie la care faceti referire este inchiriata,conform prevederilor HG 643/2011 care stabilesc conditiile de inchiriere, de catre Compania Nationala de Cai Ferate «CFR» SA a unor parti din infrastructura feroviara neinteroperabila, precum si de gestionare a acestora. In conformitate cu prevederile contractului de inchiriere a sectiei de circulatie mentionate, o parte contractanta nu are dreptul, fara acordul scris al celeilalte parti, de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia fata de terte parti”.
Mai mult, potrivit aceluiasi raspuns oficial primit de Prefectura Salaj de la Compania Nationala de Cai Ferate, „din analiza efectuata la nivel territorial prin intermediul C.R.E.I.R. Cluj, privind contractul de inchiriere in derulare la momentul actual pentru sectia de circulatie mai sus mentionata, nu au rezultat elemente care sa conduca la concluzia ca gestionarul de infrastructura SC Apria SRL nu-si indeplineste obligatiile contractuale legate de intretinerea si mentinerea in bune conditii a infrastructurii feroviare inchiriate”.
De remarcat ca, desi este pomenit numele societatii comerciale Apria SRL, nu se precizeaza daca aceasta este administratorul garii din Nusfalau sau daca are inchiriat doar un tronson de cale ferata, fara ca imobilul sus amintit sa fie cuprins in contractul de inchiriere. Pe scurt, potrivit reprezentantilor Cailor Ferate Romane, toate sunt bune si frumoase, iar la Nusfalau in gara totul este „roz bonbon”.
Revoltat de atitudinea celor din Compania Nationala de Cai Ferate, care il trateaza cu ignoranta totala, prefectul este ferm hotarat „sa nu mai tolereze asemenea atitudini, indiferent despre cine este vorba”. Astfel, va trimite Ministerului Transporturilor noi seturi de fotografii care sa ilustreze starea jenanta a garii Nusfalau, pana cand autoritatile centrale voi binevoi sa isi arunce privirea si asupra statiilor CFR din Salaj.
De asemenea, Vegh a spus ca este o mare diferenta intre ceea ce vede la fata locului, in teritoriu, si ceea ce vad altii, din Bucuresti, descentralizarea fiind o masura care ar corecta lucrurile, si nu este doar parerea prefectului.