Datoriile lasă mii de salajeni fara apa, curent si gaze naturale

Numarul cel mai mare de debransari s-a facut la energia electrica, respectiv, peste 1.500 de consumatori au ramas fara curent electric; ulterior, acestia si-au achitat datoriile si au fost rebransati. Potrivit informatiilor furnizate de directorul AFEE Zalau, Gavril Talpos, la sfarsitul anului 2011 au fost inregistrate 1.572 de locuri de consum deconectate pentru neplata, din care: mari consumatori – 16, mici consumatori – 237 si consumatori casnici – 1.319. La finele anului trecut, la Sucursala Salaj a AFEE se inregistrau datorii de aproximativ 1,2 milioane lei din care: 57 la suta la mari consumatori, 34 la suta la mici consumatori si 9 la suta la consumatorii casnici. Din soldul marilor consumatori, peste 50 la suta sunt datoriile clientilor intrati in insolventa. La data de 29 februarie 2012, asa cum ne-a informat interlocutorul nostru, in Salaj au fost inregistrate 1.409 puncte de consum pentru debransare, din care 14 consumatori mari, 231 mici consumatori si 1.134 abonati casnici. „Agentia Zalau a intreprins demersurile legale pentru recuperarea datoriilor, inclusiv actionarea lor in instanta. Numarul dosarelor pe rol este de 187 si 72 dintre acestea sunt pentru clienti intrati in insolventa”, a precizat Gavril Talpos. In situatia deconectarii pentru neplata facturii, clientii trebuie sa-si achite restantele pentru consumul de energie electrica, dar si urmatoarele taxe dupa caz. Pentru bransament monofazat -184,14 lei (taxa de deconectare 92,07 lei -taxa de reconectare 92,07 lei), bransament monofazat – de pe stalp – 291,6 lei (taxa de deconectare 145,80 lei, taxa de reconectare 145,80 lei), bransament trifazat – 311,92 de lei (taxa de deconectare 155,96 lei, taxa de reconectare 155.96 lei), bransament trifazat de pe stalp – 417,14 lei (taxa de deconectare 208,57 lei, taxa de reconectare 208,57 lei). In plus, dupa cum a explicat Gavril Talpos, trebuie sa se constituie o garantie care sa acopere consumul pe o perioada de 30 pana la 90 de zile in functie de numarul de deconectari avute pe parcursul unui an. Un client casnic este deconectat dupa 60 de zile de la data emiterii facturii, iar contractul este reziliat dupa 60 de zile de la data deconectarii, in cazul in care nu se achita datoria. In acest caz, consumatorul trebuie sa-si faca un nou contract, sa obtina un Aviz Tehnic de Racordare de la Sucursala de Distributie a Energiei Electrice Zalau si sa constituie o garantie care sa acopere consumul pe o perioada de 90 zile. „Agentia de Furnizare a Energiei Electrice Zalau are ca activitate de baza furnizarea de energie electrica in baza contractelor incheiate cu clientii. Contractele stipuleaza conditiile de facturare a consumului de energie electrica si de incasare a contravalorii energiei facturate. Pentru relatia cu clientii si incasarea facturilor, Agentia are subunitati in Zalau, Simleu Silvaniei, Jibou, Cehu Silvaniei si Sarmasag”, a precizat Gavril Talpos. Incasarea se poate face si prin metode alternative la oficiile postale si la institutiile bancare. Si in aceste cazuri clientul achita numai contravaloarea facturii, fara sa se perceapa comisioane in plus. „Instalatiile si grupurile de masura (contoarele) sunt ale Sucursalei de Distributie a Energiei Electrice Zalau, drept urmare citirea lor se face de catre personalul acestora. Deconectarile si reconectarile se fac tot de catre personalul de la Sucursala de Distributie in baza unui ordin de serviciu emis de catre Agentia de Furnizare. Toate aceste servicii sunt executate in baza unui contract incheiat intre cele doua parti. Suntem constienti ca traversam o perioada grea din punct de vedere economic. Electrica Furnizare SA face mari eforturi pentru achizitia de energie electrica care trebuie furnizata clientilor nostri conform contractelor in vigoare. Este necesar ca ambele parti sa respecte clauzele contractuale si sa se achite in termen facturile de energie electrica. Disconfortul de a ramane fara energie electrica, ca urmare a deconectarii, reprezinta un inconvenient atat pentru client, cat si pentru furnizor”, a declarat directorul AFEE Zalau.

 Peste 300 de zalauani, fara apa

In cursul lunii februarie, peste 300 de zalauani au ramas fara apa din cauza datoriilor catre unicul furnizor de servicii, Compania de Apa Somes Cluj, Sucursala Salaj. Potrivit informatiilor oferite de directorul Sucursalei Salaj a CAS, Marcel Zaharia, in luna precedenta a fost sistata furnizarea apei la 38 de case din Zalau, trei agenti economici si sase blocuri cu cate 20 de apartamente (daca admitem ca in fiecare locuinta traiesc cel putin doua persoane, numarul celor ramasi fara apa depaseste 300 in municipiu). Proprietarii ramasi fara apa au achitat in cel mult doua zile datoriile si au fost rebransati la reteaua de alimentare cu apa, cu exceptia a 18 case nelocuite. Locatarii din blocurile debransate aveau restante intre 1.500 si 2.000 de lei, pe doua-trei luni, acumulate doar de la cateva apartamente. Facand un raport intre numarul contractelor incheiate in Zalau cu cel al debransarilor, Marcel Zaharia a fost de parere ca aceasta din urma cifra nu este ingrijoratoare, ea datorandu-se in mare parte neglijentei. Sau poate, spunem noi, convingerii consumatorilor ca asa ceva nu se poate intampla, sistarea din luna februarie pentru neplata facturilor a serviciului este o premiera la Zalau. Debransarea consumatorilor de la reteaua de alimentare cu apa se face dupa parcurgerea mai multor etape. La 60 de zile de la acumularea restantei, clientul este somat sa achite datoria. Daca acesta nu plateste restanta, sau macar o parte a ei, peste o luna de zile, la factura urmatoare, este emisa o somatie prin care consumatorul este anuntat ca in cinci zile serviciul va fi sistat. Daca acesta nu achita contravaloarea facturii in intervalul mentionat, beneficiarul ramane fara apa. Reluarea serviciilor se va face abia dupa achitarea datoriilor si a taxei de debrasare si rebransare, in valoare de 96 de lei.

Directorul CAS Salaj, a aratat ca valoarea restantelor scade de la o luna la alta. La finele lunii ianuarie 2012, salajenii aveau datorii la CAS de 3,267 milioane de lei, fata de 2,247 milioane de lei cate erau inregistrate la 29 februarie 2012 (aceste restante includ si facturile curente si sumele datorate de cei care au fost debransati). Marcel Zaharia a mentionat ca datoriile care nu depasesc 90 de zile, la data de 31 ianuarie sunt de 2,551 milioane de lei, iar la 29 februarie erau de 2,547 milioane de lei. In schimb, creantele mai vechi de 90 de zile, la 31 decembrie 2011 se ridicau la valoarea de 1,028 milioane de lei, la 31 ianuarie erau de 1,015 milioane de lei, iar in 29 februarie de 999.695 lei. Reprezentantul companiei ne-a informat ca sunt peste 250 de cazuri unde se va face executarea silita a bunurilor in vederea recuperarii datoriilor, pentru dosarele respective instantele au pronuntat deja sentintele definitive. Pe de alta parte, Marcel Zaharia a sustinut ca in instanta mai sunt pe rol in diferite faze, 400 de dosare, din care se asteapta sentintele definitive pentru 200 de cazuri. „Speram ca aceste cifre sa scada in perioada urmatoare, avand in vedere faptul ca sunt incheiate contractele la nivelul scarilor de bloc si astfel cred ca nu ar mai trebui sa ajungem la judecata”, a apreciat Marcel Zaharia. Reprezentantul CAS a fost de parere ca cele mai multe restante se datoreaza neglijentei si delasarii, mai putin situatiei economice, deoarece media unei facturi pentru o familie care locuieste la bloc se cifreaza in intervalul 30-50 de lei pe luna.

 In toiul iernii, 120 de clienti fara gaz

De la inceputul acestui an, 120 de clienti din Salaj ai E-On Energie Romania au fost debransati de la reteaua de alimentare cu gaze naturale pentru neplata facturilor. Potrivit reprezentantului Departamentului Comunicare Corporatista E.ON Energie Romania, Oana Demian, valoarea restantelor la plata pentru consumul de gaze naturale din Salaj in luna ianuarie se cifra la 1,4 milioane de lei. „La sfarsitul lunii ianuarie a acestui an, aproximativ 12 la suta dintre consumatorii de gaze naturale din judetul Salaj inregistrau debite neachitate catre companie, valoarea totala a datoriilor depasind 1,4 milioane lei. Circa 64 la suta din valoarea datoriilor apartine unor persoane juridice diferenta reprezentand datorii inregistrate de persoane fizice”, a precizat Oana Demian. Din cei aproximativ 37.000 de clienti ai companiei E.ON Energie Romania din judetul Salaj, de la inceputul anului 2012 si pana in prezent, compania a sistat furnizarea gazelor naturale la 120 de consumatori pentru neplata facturilor. „Ne manifestam increderea ca acei clienti care sunt in situatia de a le fi sistata furnizarea gazului, vor gasi in cel mai scurt timp o solutie viabila de achitare a datoriilor. Preocuparea companiei noastre este recuperarea creantelor provenind din furnizarea gazelor naturale si nu sistarea serviciului de furnizare”, a aratat Oana Demian.

Intreruperea gazelor naturale poate fi evitata prin achitarea facturilor in termen de 45 de zile de la data emiterii acestora. Cei care se gasesc in situatia de a le fi oprita furnizarea gazelor naturale pentru neplata consumului sunt instiintati in prealabil. Reluarea furnizarii acestui serviciu se face dupa ce consumatorul a achitat integral catre furnizorul de gaze naturale datoriile reprezentand contravaloarea gazelor naturale consumate si a penalitatilor acumulate pentru intarzierea la plata, a tarifului aferent deconectarii-reconectarii in valoare de 112 lei (TVA inclus) si, totodata se constituie o garantie financiara in conformitate cu legislatia in vigoare, respectiv HGR 1043/2004 – Regulament privind accesul la sistemele de distributie a gazelor naturale. Apelarea la instantele de judecata pentru recuperarea datoriilor, potrivit sursei citate, este ultima solutie la care E.ON Energie Romania este constransa sa apeleze, cautandu-se intotdeauna solutii pentru recuperarea datoriilor pe cale amiabila. Cu toate acestea sunt inregistrate si cateva zeci de astfel de cazuri.

Recomandari

Alte Articole