Restantele la plata serviciilor de apa si canalizare au lasat zeci de familii din Zalau si Jibou fara o parte din bunuri in urma actiunilor finalizate de recuperatori. Sucursala Salaj a Companiei de Apa Somes Cluj a recuperat prin executare silita o parte din datoriile clientilor sai.
Datorii vechi de peste patru ani aferente serviciilor de apa si canal ale multor salajeni sunt pe cale de recuperare. Potrivit directorului Sucursalei Salaj a CAS, in ultima perioada s-au pregatit 1.200 de dosare pentru a fi inaintate in instanta impotriva clientilor rau-platnici din municipiu si din orasul Jibou. „Doua treimi dintre acestea au fost solutionate fara a mai fi nevoie de actiune judecatoreasca, datornicii achitandu-si debitele cand au aflat de demersul juridic al CAS. Doar dosarele a 470 de clienti au ajuns pe rolul instantelor. Pentru executare silita sunt inaintate la executorul legal 328 de actiuni, in diferite faze procedurale. Pentru 79 din beneficiarii serviciilor noastre cu mari datorii s-a finalizat deja procedura de executare silita, deoarece pentru acestia s-au identificat sursele de venit. Urmeaza sa fie idenfiticate si veniturile celorlalti datornici, respectiv, masini, case, terenuri, conturi, salarii. In cazul in care acestia nu achita valoarea restantelor la casieria de la sediul CAS sau la executor, se vor trezi cu bunuri sechestrate, „, a precizat Marcel Zaharia. De la cele 79 de persoane s-a recuperat suma de 200.000 de lei. Cele mai mari datorii ale consumatorilor se cifrau in intervalul 2.000-3.000 de lei.
Saracie sau indiferenta
Seful furnizorului serviciilor de apa si canal a apreciat ca datoriile cumulate de atatia ani au cauze diverse. Nu doar criza si saracia ii aduce pe consumatori in situatia de a se trezi cu executorul judecatoresc la usa. „Situatiile sunt diferite. O parte din clienti au venituri mici si trec printr-o perioada foarte grea si dificila din punct de vedere financiar. Pe de alta parte, sunt foarte multe persoane care, din nepasare sau neglijenta, nu au achitat contravaloarea facturilor, cu toate ca au venituri medii sau mari. Acestia, ca si cei cativa clienti care niciodata in viata lor nu au achitat acest serviciu, mizeaza pe faptul ca noi asiguram continuitatea acestor servicii si nu sistam furnizarea apei”, a apreciat Marcel Zaharia.
Restante de milioane de lei
Reprezentantul Sucursalei Salaj a CAS a sustinut ca datoriile totale ale salajenilor scad de la o perioada la alta, in principal datorita noului mod de contractare a serviciilor. „Sumele restante sunt mai mici pentru ca modalitatea de facturare si incasare s-a modificat, favorizand recuperarea creantelor intr-o masura mai mare. In ultimul an, am avut incasari mai bune si totodata, am actionat in instanta pe cei cu datorii”, a explicat seful Sucursalei Salaj a CAS. Acesta a spus ca la finele primului trimestru din 2012 suma totala acumulata la nivel de judet se ridica la 3,248 milioane de lei (cu 196.000 de lei mai putin decat la 31 decembrie 2011). Creantele cumulate pana la 90 de zile la 31 decembrie 2011 erau de 2,416 milioane de leu, iar la 31 martie 2012 se cifrau la valoarea de 2,278 milioane de lei. Datoriile consumatorilor mai mari de 90 de zile (de la data facturarii) erau de 1,027 milioane de lei la 31 decembrie 2011 si de 970.426 de lei la finele primului trimestru din acest an. Marcel Zaharia a mai adaugat ca din totalul restantelor pentru apa si canalizare, abonatii casnici aveau de achitat la 31 decembrie 2011 suma de 2,374 milioane de lei si 2,283 milioane de lei la 31 martie 2012. Totodata, datoriile cumulate de la firme, agenti economici si institutii publice se ridicau la 1,070 milioane de lei in 31 decembrie 2011 si la 965.317 lei in 31 martie 2012. Directorul CAS a aratat ca anul acesta au fost notificati consumatorii din 30-40 de imobile (scari de bloc) si avertizati ca li se opreste apa din cauza datoriilor. Sistarea furnizarii acestui serviciu se face in jurul celei de-a 55-a zi de la emiterea facturii, dar numai dupa avertizarea consumatorilor. Reluarea serviciilor se va face abia dupa achitarea datoriilor si a taxei de debransare si rebransare, in valoare de 96 de lei.