Cunoscutul artist iconar Ana Pop nu va participa, anul acesta, la traditionala manifestare „Satul Salajean” cu icoanele sale pe sticla, neavand inca acordul Episcopiei Salajului. Potrivit legislatiei in vigoare, Biserica detine monopol asupra vanzarii si comercializarii obiectelor de cult, icoanele fiind incluse intre acestea.
Ana Pop a impresionat ani la rand o lume intreaga cu talentul si priceperea sa. Anul acesta, desi a fost invitata sa-si prezinte lucrarile sale la manifestarea „Satul Salajean”, care va avea loc in acest weekend la Moigrad, nu va putea participa neavand aprobarea episcopului pentru a-si vinde icoanele pe sticla.
Aprobarea de la episcop nu tine cont de cea de la tribunal si de impozitele platite
Artista ne-a relatat ca a aflat la Zilele Zalaului de la alti participanti la eveniment ca e nevoie de aprobarea episcopiei pentru a avea dreptul de a picta si comercializa icoanele si nu e suficient avizul primariei. Dupa raspunsul primit de la parintele Vasile Rus, vicar al Episcopiei Ortodoxe a Salajului, care invoca cadrul legal, Ana Pop si-a pus mai multe intrebari. Nedumeririle sale, in primul rand, sunt legate de faptul ca este nevoita sa aiba o astfel de aprobare, in timp ce detine si o autorizatie de la Tribunalul Salaj si pe de alta parte, plateste taxele si impozitele pentru veniturile rezultate din aceasta activitate. De neinteles i s-a parut faptul ca doar in Salaj i s-a semnalat acest aspect, cu toate ca in ultimii ani a fost la nenumarate targuri si expozitii in tara si nimeni nu a avut astfel de pretentii. Ana Pop ne-a relatat ca s-a adresat si Directiilor de Cultura sau Centrelor de Cultura din Maramures, Suceava si Galati si nu i s-a confirmat o astfel de procedura pe plan local.
Obiectele de arta, vandute de maicute
„Pe de alta parte, in lege nu scrie ca exista restrictie la comercializarea icoanelor pe sticla cu rama de lemn, ci doar la cele cu rama metalica. In final, am inteles ca lucrarile mele trebuie sa le predau maicutelor care vand obiecte bisericesti pentru ca ele sa se ocupe de comercializarea lor, ulterior, acestea urmand sa-mi dea valoarea convenita pentru icoanele respective. As vrea sa fiu in legalitate, dar nu am avut acces la episcop sa ma lamuresc, ci doar la parintele vicar”, a mentionat Ana Pop.
Potrivit aprecierilor Anei Pop un astfel de demers nu face decat sa incurajeze vanzarea de produse nu la cel mai inalt nivel calitativ. „Oare daca aceasta opreliste, care este ca o cenzura, ar fi existat si in secolele XVII, XVIII si i-ar fi oprit cineva pe taranii din satele apropiate de Nicula sa-si vanda icoanele facute de ei acasa (ori chiar in jurul anului 1950), ar mai fi avut Romania un tezaur asa de valoros ori ar mai fi existat Muzeul de Icoane pe sticla de la Sibiel (judetul Sibiu)”, s-a intrebat interlocutarea noastra.
Realizatoarea icoanelor ne-a marturisit ca nu intelege din ce punct de vedere are nevoie de aprobarea Bisericii, dogmatic, ori tehnic. Pentru ca artista a studiat ani la rand, atat Biblia cat si vietile sfintilor pentru a picta conform tuturor rigorilor de specialitate, istoriei si traditiilor vremurilor. Nu in ultimul rand, predarea icoanelor sale in alte maini decat cele ale cumparatorilor ar ridica unele semne de intrebare referitoare la modalitatile de pastrare si depozitare a picturilor. „Ma intereseaza foarte mult cum si unde sunt pastrate lucrarile, pentru ca eu fac o icoana care trebuie sa reziste cel putin 50 de ani”, a afirmat Ana Pop.
Peste 1.500 de icoane pictate de artista
Artista ne-a marturisit ca a absolvit Studiile Superioare de Scurta Durata la Baia Mare in specialitatea Arhitectura si Decoratiuni Interioare, precum si specializarea de restaurator in metal, ceramica si sticla (la Iasi). A lucrat la Muzeul de Istorie si Arta din Zalau ca restaurator si picteaza icoane pe sticla din 1997, anul in care a avut prima expozitie la Zalau. De atunci, a pictat peste 1.500 de icoane, a participat la sute de targuri si expozitii, in tara si strainatate, si a fost recompensata cu toate premiile si distinctiile ce se puteau lua in domeniul sau. Asa cum ne-a marturisit, pentru Ana Pop, icoana reprezinta o pasiune, dar si o prelungire a meseriei. „Aceasta munca mi-a adus foarte multe bucurii de ordin sufletesc, prin aceea ca am cunoscut multi oameni, carora le-am putut darui ceva din sufletul meu. Am fost foarte impresionata de faptul ca oficialitati din alte tari, ambasadori si atasati cultural, mi-au solicitat organizarea unei expozitii la Zalau si au fost foarte incantati de icoanele pictate de mine”.
Picturi neobizantine
Lucrarile Anei Pop se incadreaza la pictura contemporana, neobizantina, nu la cea naiva. Ramele sunt asortate cromaticii din interior, sticla folosita este cea subtire, de 1,5-2 mm. Conturul chipurilor este realizat cu tus, iar culorile folosite sunt in ulei si respecta „Gramatica (Erminia) Picturii Bizantine”, in majoritatea cazurilor fundalul este innobilat cu foita de aur. Artista ne-a marturisit ca cele mai dragi lucrari ii sunt: „Maica Domnului Imparateasa”, „Sfantul Gheroghe” (fiind icoana Invingatorului) si icoana „Sfantului Luca (care a fost un om erudit, nelimitandu-se la o singura ocupatie, fiind pictor, medic, scriitor).
Episcopia Salajului isi apara dreptul primit prin lege
Reprezentantul Bisericii Ortodoxe din Salaj ne-a raspuns ca deocamdata nu s-a primit nicio solicitare din partea Anei Pop pentru a primi aprobarea comercializarii icoanelor. Purtatorul de cuvant al Episcopiei Ortodoxe a Salajului, preotul Gabriel Gardan a explicat ca artista, daca doreste sa picteze, poate sa faca acest lucru fara nicio opreliste. Doar comercializarea fara aprobarea Bisericii este interzisa. Prezenta sa la manifestarea „Satul Salajean”, de la Moigrad nu este compromisa pentru ca cererea sa, daca este primita, se discuta si se analizeaza in cadrul Permanentei Eparhiale, care se intruneste cel putin o data pe saptamana (sau ori de cate ori este nevoie). „Daca dansa si-ar asuma conditiile impuse de noi si ar solicita acordul nostru, dupa analiza impactului economic, ar putea obtine aprobarea noastra. In plus, dansa ar trebui sa tina cont si de faptul ca, potrivit cadrului legal in vigoare, producerea si valorificarea obiectelor necesare activitatilor de cult este scutita de la impozitare”, a subliniat parintele Gabriel Gardan.
Taxa si la Episcopie
Acesta a subliniat ca legislatia la care trebuie sa se conformeze Ana Pop (si nu numai) este in vigoare din anul 1992. Este vorba de Legea 103/1992, publicata in Monitorul Oficial 244/ 1 octombrie 1992, prin care se prevede ca Biserica Ortodoxa Romana si celelalte culte religioase recunoscute in conditiile legii au in exclusivitate dreptul de a produce si valorifica obiecte de cult, carti de cult, teologice, sau cu continut bisericesc, necesare practicarii cultului. In baza acestei legi, producerea si comercializarea icoanelor nu se poate face decat cu aprobarea cultului, respectiv, in cazul de fata a episcopului ortodox al Salajului. Articolul 4 al legii prevede ca nerespectarea acestei legi se sanctioneaza cu amenda intre 100 si 500 de lei. Potrivit reglementarilor interne al Sfantului Sinod, fiecare episcopie are libertatea de a stabili in ce conditii se acorda aprobarea pentru producerea si comercializarea obiectelor de cult. Din cele aratate de purtatorul de cuvant al Episcopiei Salajului, Ana Pop nu este obligata sa dea spre vanzare icoanele sale maicutelor, ea putand sa le vanda, dar in prealabil are de achitat o taxa la Episcopia Salajului, care se calculeaza in functie de anumite criterii calitative si cantitative.
„Verificarile nu le face Biserica, le fac reprezentantii Politiei, ai primariilor si ai Ministerului de Finante. Biserica nu face decat sa-si apere dreptul la producerea si comercializarea acestor produse”, a conchis Gabriel Girdan.
Nu doar salajenii care realizeaza icoane in scopul comercializarii trebuie sa ceara aprobarea Episcopiei Salajului, ci si persoane din alte eparhii, dar si proprietarii de magazine unde se vand bijuterii, deoarece comercializeaza cruciulite si medalioane cu simbol religios.