Proiect Comenius, derulat la Şcoala Gimnazială “Silvania” din Şimleu Silvaniei (VIDEO)

 

Incepând cu 1 septembrie 2013, Şcoala Gimnazială “Silvania”, Şimleu Silvaniei, judeţul Sălaj derulează şi coordoneaza Proiectul Multilateral Comenius “PEACE- People Events Around Countries of Europe ” în parteneriat cu :
– Zendensino – COOPERATIVA DE ENSINO IPRL, Esposende, Portugal
-Primary School Nr 2, Koluszki, Polonia
-Mežvidu pamatskola, Mezvidi , Letonia
-Sakarya Ortaokulu, Ankara, Turcia
– Gymnasio Gastounis, Gastouni,Grecia
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar primit in cadrul programului sectorial Comenius al Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii, şcoala beneficiind astfel de un grant de 24000 de euro necesari implementării in bune condiţii a activităţilor propuse, in proiectul care se va derula in perioada 2013- 2015.
Obiective concrete ale parteneriatului:
– promovarea respectului faţă de alte limbi, culturi, naţionalităţi, precum şi schimbul multicultural între elevi şi părinţii acestora, respectiv profesori din şcolile partenere;
– descoperrea unor noi ţări/ culturi şi să împărtăşirea a ceea ce fiecare are specific;
– consolidarea cunoştinţele de limbi străine şi utilizare a calculatorului dobîndite de elevi în şcoală;
– creşterea motivaţiei pentru învăţarea limbilor străine şi a utilizării TIC ,inclusiv în contexte nonformale/ informale;
– întărirea sentimentului apartenenţei la o Europă comună;
-incurajarea schimburilor pedagogice in vederea creşterii calităţii educaţiei;
-promovarea performanţelor, inovaţiilor şi dimensiunii europeane în sistemul si practicile educaţionale;
– incurajarea utilizarării rezultatelor, produselor finale şi a schimbului de bune practici in activitatea didactică;
-combaterea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii si sprijinirea copiii proveniţi din grupuri sociale aflate in situaţie de risc;

Proiectul “People Events Around Countries of Europe ” a pornit de la idea că, în fiecare ţară parteneră există evenimente care sunt marcate la aceeaşi dată, pe intreg spaţiul european, dar şi ăarbători care sunt specifice fiecărei ţări implicate în parteneriat,iar participarea şi implicarea elevilor si cadrelor didactice, din ţările partenere, la aceste evenimente, poate fi un element interesant de studiat.Există pe cuprinsul Europei diferite sărbători religioase, istorice care sunt celebrate la aceeaşi dată ,dar fiecare ţară are şi propriile sale sărbători care marchează diferite aspecte religioase, evenimente istorice, descoperiri din diferite domenii (stiinte, geografie, sport, etc), care individualizează naţiunea respectivă.Există regiuni, în care fiecare comunitate işi organizează ,într-un anume mod propriile sărbători (Zilele orasului, Ziua mamei/tatalui, Zilele scolii, etc).
Proiectul işi propune să surprindă şi felul in care evenimentele oficiale, menţionate mai sus, dar şi cele din viaţa familiilor elevilor sunt organizate si trăite în cel mai real mod posibil.Astfel de activităţi vor implica, nu numai membrii echipelor de proiect, dar şi alţi elevi din şcoală sau din alte şcoli din regiune, familiile acestora, reprezentanţi si simpli membrii ai comunităţii locale.
Produsul final al proiectului va fi o pagina webb pe care vor fi incărcate diferite materiale reprezentând activităţi ale proiectului şi un calendar al evenimentelor marcante din viaţa ţărilor si şcolilor partenere .
Informatiile incărcate pe site, vor putea fi accesate atât pe perioada derulării proiectului cât si ulterior, ca sursă de documentare şi informare pentru diferite activităţi didactice.
Activităţile propuse au, la bază, necesitatea depăşirii limitelor impuse de graniţele geografice şi creerea unui spaţiu in care diferenţele culturale sunt depăşite, toleranţa, înţelegerea, comunicarea, solidaritatea sunt principii care ajută înţelegerea logo-ului “diferiti, dar la fel” .În actualul context socio-economico-cultural, acest proiect işi propune sa deschidă poarta cunoaşterii pentru elevii care vor trebui să devină cetaţeni activi ai Europei de mâine, oportunitatea de a accepta faptul că, permanentele schimbări si transformări în plan socio-economic, solicită un cetaţean deschis spre invăţare permanentă, spre găsirea unor activităţi profesionale noi, în spaţiul European, diferite, poate, de nivelul de pregătire iniţial.
Proiectul isi propune sa stimuleze elevii si cadrele didactice spre studiul si aprofundarea capacitatilor de comunicare in alte limbi decat cea maternă, instrument ce facilitează dialogul intercultural si egalitatea de şanse.

Prin acest proiect elevii îl descoperă pe celălalt (cetăţean european ca şi el) şi conştientizează bucuria de a alege o viaţă reală, care înseamnă o permanentă acomodare şi adaptare, organizare eficientă, decizii responsabile, vor înţelege cât de importantă este implicarea, asumarea unei atitudini optimiste, pozitive, işi vor forma trăsături de caracter precum solidaritatea, compasiunea, respectul faţă de ceilalţi.
Prin site-ul Proiectului PEACE se vor realize, începând cu luna octombrie 2013, schimburi de conţinuturi culturale între şcoli; acestea vor putea fi cercetate multidisciplinar şi transversal de către elevi: istoric, social, psihologic, geografic, literar, muzical, plastic şi cu ajutorul mijloacelor informatice. Produsele de parcurs vor fi “valize pedagogice” cu utilităţi educational /culturale, prin care valorificăm patrimoniul comun cultural european şi punem o bază sănătoasă pentru a-l proteja şi respecta mai mult. Activităţile proiectului vor fi integrate activităţii educative, de consiliere, şi didactice, prin “proiecte-ramuri” ale aceluiaşi trunchi, care se vor derula cu echipe de elevi şi echipe multidisciplinare de profesori.
Acest proiect ne dorim să reprezinte o lecţie exemplară referitoare la diversitate, sub toate aspectele ei (socială, culturală, etnică, religioasă, de gen), iar faptul că elevii şi cadrele didactice din şcoală pot avea acces la astfel de lecţii în repetate rânduri, le va oferi şansa de a-şi însuşi nu doar cunoştinţe şi valori de interrelaţionare şi cu caracter civic, de cetăţenie democratică, ci şi atitudini de acelaşi tip, precum şi competenţe transversale precum cele de comunicare în limba maternă sau în limbi străine, competenţe digitale sau de a învăţa să înveţi, ori competenţa de a integra cunoştinţele în structuri şi sisteme noi.

Coordonator proiect,
Prof. înv. primar POP CAMELIA
Şcoala Gimnazială “Silvania”
Şimleu Silvaniei, Sălaj

Recomandari

Alte Articole