Guvernul a alocat 15 milioane de lei pentru sprijinirea IMM-urilor

Guvernul a aprobat, printr-un Memorandum, deblocarea sumei de 15 milioane lei, aferentă lunii mai, pentru derularea, în 2015, a programelor finanțate anual de la bugetul de stat în scopul sprijinirii sectorului întreprinderilor mici și mijlocii.

Suma de 15 milioane de lei reprezintă cea de-a treia tranșă deblocată în 2015, din fondurile ce urmează să fie repartizate de Guvern pe o perioadă de șase luni, în mod eșalonat, pentru programele destinate IMM-urilor.

Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri aplică strategia și programul de guvernare în domeniile energetic și resurselor energetice, întreprinderilor mici și mijlocii, cooperației și mediului de afaceri, în concordanță cu cerințele economiei de piață și pentru stimularea inițiativei operatorilor economici.

Astfel, programele implementate de minister și finanțate din bugetul de stat pentru înființarea sau dezvoltarea de noi IMM-uri sunt:

1. Programul pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor și facilitatea accesului la finanțare START;

Programul START vizează facilitarea accesului la finanțare a tinerilor întreprinzători. Prin acest program sunt acordate alocații financiare nerambursabile de maximum 90% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 125.000 lei/beneficiar.

2. Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri — SRL-D;

Programul SRL-D (Societate cu Răspundere Limitată — Debutant) vizează acordarea de sprijin oricărui cetățean român care dorește să își deschidă o afacere (și care nu a mai avut una până acum), prin acordarea unui credit nerambursabil reprezentând cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro, din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinanțare.

3. Programul de dezvoltare și modernizare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață — COMERȚ

Programul urmărește: întărirea capacității operatorilor economici de promovare a produselor și serviciilor de piață, precum și dezvoltarea și modernizarea activității comercianților și prestatorilor de servicii de piață. Prin acest program, beneficiarii eligibili primesc o valoare a alocației financiare nerambursabile (AFN) de maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA), dar nu mai mult de 135.000 lei/beneficiar.

4. Programul național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM-urilor — FEMEIA MANAGER

Programul urmărește:

— îmbunătățirea performanțelor economice ale întreprinderilor existente conduse de femei, prin accesarea surselor de finanțare de la bugetul de stat;

— stimularea auto-angajării și creșterea numărului de femei întreprinzător în cadrul comunităților de afaceri;

— dezvoltarea capacității și a spiritului antreprenorial în rândul femeilor;

— creșterea numărului de noi locuri de muncă create în cadrul structurilor economice private conduse de femei și a beneficiilor aduse economiei naționale.

Prin Program se finanțează implementarea celor mai bune Planuri de Afaceri depuse de femeile antreprenor. Valoarea alocației financiare nerambursabile este de maxim 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA) și nu poate depăși suma de 41.500 lei/beneficiar.

5. Programul național multianual de înființare și dezvoltare de INCUBATOARE tehnologice și de afaceri.

Programul are ca obiectiv general dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) din România, prin înființarea unor noi incubatoare de afaceri, precum și prin dezvoltarea incubatoarelor de afaceri deja existente.

Contravaloarea alocației de la bugetul Programului pentru construcția și/sau renovarea/reabilitarea și amenajarea fiecărei noi locații care va fi inclusă în Program cu destinația de incubator de afaceri este de maximum 500.000 lei și de maximum 200.000 lei pentru reabilitarea/renovarea și reamenajarea clădirii incubatorului la începutul fiecărui nou ciclu de incubare.

6. Programul național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului

Obiectivul general al Programului îl constituie stimularea dezvoltării meșteșugurilor și a micii industrii din România, a întăririi clasei de mici meșteșugari și artizani, care își desfășoară activitatea individual sau organizat prin intermediul asociațiilor ori al altor organizații.

În anul 2015, Programul urmărește organizarea a opt Târguri Regionale pentru Artizanat și Meșteșuguri.

7. Programul de dezvoltare antreprenorială UNCTAD/ EMPRETEC România pentru sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii.

Programul UNCTAD/EMPRETEC este un program de încurajare și de stimulare a înființării și dezvoltării IMM-urilor implementat de către Ministerul Energiei, IMM și Mediului de Afaceri (MEIMMMA)

EMPRETEC este un program integrat de pregătire, care oferă întreprinzătorilor instruire și asistență tehnică, precum și un cadru instituțional pentru dezvoltarea capacităților antreprenoriale și creșterea competitivității pe piața locală și internațională a întreprinderilor mici și mijlocii.

Grupul țintă al programului include antreprenori existenți sau potențiali precum și top manageri, inclusiv specialiști din organizații publice sau private presupuși a se comporta de o manieră antreprenorială sau managerială.

Informații suplimentare:

Prin Legea bugetului de stat pentru 2015, este prevăzută suma de 166,8 milioane de lei pentru dezvoltarea și susținerea înființării de noi IMM.

Suplimentar față de aceste fonduri, în lunile martie și aprilie Guvernul a deblocat suma de 25 de milioane de lei, destinată sprijinirii sectorului întreprinderilor mici și mijlocii.

Potrivit procedurilor din cadrul programelor menționate, etapele de implementare până la plata beneficiarilor durează minimum șase luni, acestea fiind următoarele: înscriere solicitanți, depunere documente, verificare administrativă și de eligibilitate, semnare contracte de finanțare, efectuare cheltuieli, depunere deconturi, certificare cheltuieli.

Astfel, beneficiarii se prezintă la decont începând cu luna octombrie, plățile efectuându-se în perioada octombrie—15 decembrie.

Recomandari

Alte Articole