Tragedia petrecuta la Zalau in urma cu aproape 5 ani ii tine si acum pe jar pe zalauani. Multi dintre ei s-au alarmat zilele trecute dupa ce au simtit un miros puternic de gaz in apartamentele lor si au anuntat dispeceratul de interventii al companiei E.ON Gaz.
Purtatorul de cuvant al E.ON Gaz Distributie, Oana Demian a admis ca sesizarile cetatenilor au fost intemeiate, iar angajatii unitatii din judet au raspuns acestora intervenind dupa caz pentru asigurarea bunei functionalitati a serviciului si fara riscuri. „Pe parcursul zilei de 4 iunie, la dispeceratul E.ON Gaz Distributie au fost inregistrate sesizari privind posibile scapari de gaz, majoritatea acestora vizand instalatiile de utilizare a gazelor naturale din interiorul imobilelor. Conform legislatiei si normelor in vigoare, instalatiile interioare de utilizare a gazelor naturale sunt in proprietatea si in administrarea consumatorilor. Acestia au obligatia legala sa intretina instalatiile interioare de gaze naturale si sa respecte normele de utilizare ale acestora pentru functionarea in conditii de siguranta. E.ON Gaz Distributie are in administrare sistemul de distributie a gazelor naturale. In urma sesizarilor inregistrate, specialistii E.ON Gaz Distributie au efectuat verificarile necesare si au luat toate masurile care se impun pentru functionarea sistemului de distributie in conditii de siguranta. Echipele E.ON Gaz Distributie sunt pregatite si intervin ori de cate ori se inregistreaza solicitari din partea consumatorilor de gaze naturale. Odorizarea gazelor naturale reprezinta o componenta a conceptului de siguranta aplicat in sectorul gazelor naturale si este realizata in statiile speciale ale operatorului sistemului national de transport al gazelor naturale. Aceasta masura de siguranta presupune introducerea unei cantitati de etilmercaptan in gazele naturale in scopul sesizarii de catre populatie, prin miros, a eventualelor scapari de gaze din retelele stradale sau din instalatiile de utilizare a gazelor naturale”, a aratat Oana Demian. Consumatorii care sesizeaza in locuintele lor miros specific de gaz trebuie sa anunte imediat dispeceratul de urgenta al E.ON Gaz Distributie la unul dintre numerele de telefon: 0265.200.928 (numar taxabil cu tarif local din reteaua Romtelecom si cu tariful operatorului din toate celelalte retele de telefonie) sau 0800.800.928 (numar gratuit, apelabil din principalele retele de telefonie fixa si mobila), singurele numerele de telefon care pot fi apelate non-stop. In plus, purtatorul de cuvant al E.ON Gaz Distributie a mai subliniat ca in aceste zile s-a realizat odorizarea gazelor naturale (responsabilitate care apartine operatorului de transport al gazelor naturale). Acest procedeu reprezinta o componenta a conceptului de siguranta aplicat in sectorul gazelor naturale si este realizata in statiile speciale ale operatorului sistemului national de transport al gazelor naturale. Aceasta masura de siguranta presupune introducerea unei cantitati de etilmercaptan in gazele naturale in scopul sesizarii de catre populatie, prin miros, a eventualelor scapari de gaze din retelele stradale sau din instalatiile de utilizare a gazelor naturale.
Instalatiile de gaz, la control
In aceasta perioada, in Zalau sunt in derulare actiunile de verificare si revizie a instalatiilor interioare de gaz din locuintele beneficiarilor serviciilor acestei firme. Asa cum explica Oana Demian, „verificarile si reviziile la instalatiile interioare de gaz sunt obligatorii pentru siguranta consumatorilor si potrivit prevederilor legale, verificarea se face o data la doi ani, iar revizia o data la zece ani, de catre firme specializate in domeniu si autorizate de ANRE”. Scopul acestor actiuni este de a verifica starea, functionalitatea si conformitatea instalatiei cu documentatia tehnica avizata. De asemenea, se solicita documentatia tehnica privind autorizarea si verificarea tehnica periodica a centralelor termice, boilerelor si convectorilor (autorizarea functionarii – pentru centralele noi, respectiv verificarea tehnica periodica pentru centralele deja autorizate si puse in functiune legal). „Aceasta activitate are caracter permanent, este planificata si se desfasoara pe parcursul intregului an. Consumatorii de gaze naturale sunt anuntati din timp in legatura cu data planificata pentru efectuarea verificarilor instalatiilor interioare de gaze naturale. In cazul in care, din diferite motive, consumatorii nu se afla la domiciliu la data stabilita initial, acestia sunt rugati sa contacteze distribuitorul de gaz in vederea stabilirii de comun acord a unei alte date pentru efectuarea acestor operatiuni”, a mentionat reprezentantul E.ON Gaz.